18711525-video-equipment-in-actionMaja Gödicke gör låt och musikvideo för Beckers och Sabina Ddumba är klädd i H&M-kläder i sin musikvideo. Det är inte ovanligt att se kända personligheter som artister i olika reklamfilmer, men nu syns det oftare att artister gör reklam för något i sin musikvideo eller att ett företag använder en artist och låt i reklamsyfte.

Vi har tidigare skrivit om att det är allt större likhet mellan musikvideo & reklamfilm, och i följande fall skulle man kunna säga att reklamen försöker ta sig in i populärkulturen. Det behöver absolut inte vara något dåligt och kan vara bra om artisten vill göra ett statement.

Maja Gödicke sjunger om färgen blå

I Resumé kan man läsa om färgföretaget Beckers, vilka tagit ett steg i reklamvärlden som kanske inte hör vanligheten till. De ville sticka ut från vanlig konventionell reklam och ha ett bredare och budskap som förmedlar bitar ur det vanliga livet. Resultatet av detta blev Maja Gödickes låt Blå som handlar om att måla och förändring i livet. Trots att musiken och videon producerats som en reklamfilm tycker ändå artisten själv att låten innehåller ett budskap som hon kan identifiera sig med. Hon säger att målande för henne är en viktig ritual som står för förändring i livet och att hon upplevt mycket av det som det sjungs om i låten, dels därför tog hon sig an projektet. Låten fungerar både som påminnelse om Beckers produkter men har också ett starkt budskap enligt Beckers själva. Ur själva musikvideon kommer olika snuttar plockas ut till TV, radio och digitala kanaler för att agera reklam.

Sabina Ddumba lyfter fram H&M-kollektion

Ett annat exempel på hur musik och reklam allt mer flyter samman och hur populärkulturen kan användas för att nå ut med reklambudskap är Sabina Ddumbas nya låt ”Time”. I musikvideon till den nya låten bär Sabina Ddumba kläder från H&Ms kommande samarbetskollektion med Kenzo.